Recension: MAGYK

Titel: Magyk

Författare: Angie Sage

Serie: Septimus Heap - serien (#1)

Sidor: 564

Bokförlag: HarperCollins

"The Magyk begins here

Septimus Heap, the seventh son of the seventh son, disappears the night he is born, pronounced dead by the midwife. That same night, the baby's father, Silas Heap, comes across an abandonded child in the snow - a newborn girl with violet eyes. The Heaps take her into their home, name her Jenna, and raise her as their own. But who is this mysterious baby girl, and what really happened to their beloved son Septimus?"

Mina tankar om:

Handling

Jag känner somså att handlingen är lite all over the place här. Jag kan inte riktigt sätta fingret på exakt vad den här boken handlar om, förutom att Septimus Heap försvinner som nyfödd och hans pappa hittar ett övergivet barn som han tar in som sin egen dotter. Och sen är det en liten twist som sätter fart på allt men den twisten kan jag ju inte riktigt avslöja.

Så, that's that.

Handlingen påminnde om "Väktarens lärling" av Joseph Delaney, allt det där med den sjunde sonen av den sjunde sonen osv. Så jag hade ju lite koll på vad det handlade om. Båda böckerna är väldigt lika varandra i både tid, stil och ton, men Magyk var bra mycket roligare! Faktiskt, den här boken hade verkligen några riktigt härliga och klockrena citat och repliker som jag satt och fnissade åt ett tag. Ett mästerverk är det absolut inte, men jag blev varken irriterad eller speciellt uttråkad som jag blev av att läsa Väktarens lärling.

Fart/spänning

Magyk har det där uppenbara receptet. Börjar med ett mysterium - sen blir det fart och spänning för att få igång boken - sen blir det ett par hundra sidor med lite för långsamma partier då det inte händer så mycket annat än att karaktärerna sitter och grubblar på vad de ska göra - sen blir det en slutklämm då allt nästan går åt helvete men de räddar dagen ändå och sen är det "lyckliga i alla sina dar" och slut.

Och nej, jag spoilade ingenting, det är en barnbok. Man fattar redan från första början att det kommer bli bra till slut. Men även om det inte var sådär jättemycket fart och bara lite spänning så märkte jag att jag aldrig kände mig uttråkad. Det är en mysbok, och jag råkade vara på rätt humör för en sådan :)

Karaktärer

Jag tycker faktiskt att karaktärerna var helt OK! Jag hade av någon anledning förväntat mig ett gäng irriteraande och barnsliga människor som säkert skulle vara riktigt osmarta och jag skulle bara bli frustrerad. De senaste barnböckerna jag provat på har haft just det problemet. Men näe, jag gillade dessa!

De enda som jag himlade ögonen åt ibland var Silas Heap och Marcia Overstrand, speciellt när de var tillsammans. För att de betedde sig som små barn!! De är båda vuxna och de är i en mycket allvarlig situation, och deras barn beter sig mer moget än dem! Fast mot slutet så hade jag nästan vant mig vid det och då kunde jag faktiskt se några få roliga gnabb mellan dem.

Jag gillade Jenna, Boy 412 (ja, det var så de kallade honom genom hela boken) och Nicko. De är inga stjärnor precis, men jag hade inget emot dem.

Skrivsätt

Mestadels väldigt bra. Mycket rolig bok och med väl formulerade meningar som ofta hade en liten hint av humor bakom dem. Men det finns ett problem som jag störde mig på, ett ganska stort problem. Boken är skriven i tredje persons perspektiv. Men istället för att hela tiden följa en specifik karaktär, som t.ex. Jenna. Så kunde ena meningen handla om Jennas känslor, och den andra om Marcia, och den tredje var Nicko. Ibland stod det typ "He felt the cold wind", och jag hade ingen aning om "he" var Nicko eller Silas eller Boy 412. Perspektivet bytte heeeeeela tiden! Jobbigt!

Stort minus där, men annars har jag inte så mycket mer att säga faktiskt.

Det blir en trea, för att jag ändå gillade boken. Men ett mästerverk är det inte på långa vägar.

3/5 - Inte så illa pinkat